مقالات

بات‌نت پیچیده‌ای به نام گلاپ‌تیبا

گلوتیبا تهدیدی رو رشد

Glupteba سیستم‌های ویندوزی رو هدف قرار می‌ده و با استفاده از بلاک‌چین از خودش محافظت می‌کنه. گوگل می‌گه الان حدود ۱ میلیون دستگاه تو دنیا در خطر گلاپ‌تیبا قرار گرفتند و روزی 1000 دستگاه به این آمار اضافه می‌شه.

چی‌کار می کنه؟ دزدی هویت و اطلاعات، ماین کردن کریپتوکارنسی روی سیستم و ایجاد یه پروکسی تا اینترنت شخص از یه قیف مشخص رد بشه. بنابراین کنترل سیستم و دیتا رو در اختیار خلاف‌کارای سایبری می‌ذاره.

گوگل اخیرا اقداماتی برای مقابله با این بات‌نت شروع کرده. هم به صورت آماده کردن زیر ساخت، هم به صورت حقوقی که اگه سورس انتشارش معلوم بشه جلوش رو بگیره. گوگل معتقده مقر انتشار این بات‌نت روسیه است. فعلا بر علیه متهم دعوایی طرح شده که در آینده باید دید چی می‌شه.

اما این که گلاپ‌تیبا از بلاک‌چین استفاده کرده باعث شده بقیه بات‌ها هم به این فکر بی‌افتند. در واقع مروج یه شیوه‌ی جدید و پایاتر برای آلوده کردن سیستم‌هاست.

با توجه به اینکه تکنولوژی بلاک‌چین غیر متمرکزه – Decentralized – در برابر هر اختلالی به بات‌ها اجازه‌ی ریکاوری سریع می‌ده و مقابله باهاش خیلی سخت‌تره. گوگل ظاهرا شمشیرش رو از رو بسته و با کمک صنایع و شرکای دیگه‌اش برای مقابله با این بات جدیه.